3 vägar till bättre återhämtning
Läs mer
Microdeb resonerade tidigare i veckan kring låg transaktionstakt i landstingens måltidsverksamheter, både utifrån vad det innebär för lönsamheten samt för personalens möjlighet till återhämtning. Låt oss stanna till ännu en gång vid återhämtningsperspektivet.
Som tidigare nämnt är vi väl medvetna om att hela problemet med stressad sjukhuspersonal inte går att lösa med hjälp av effektivare betallösningar i måltidsverksamheten. Däremot är vi övertygade om att ett genomtänkt förhållningssätt i dessa frågor kan bidra till det bättre. Därmed bör det naturligtvis betraktas och hanteras på fullaste allvar. Denna text avser synliggöra 3 vägar till bättre återhämtning, nedan förtydligar vi hur man genom att ta ett krafttag kring betalsituationerna i måltidsverksamheterna kan förbättra möjligheterna för personalen att återhämta sig.
1. Möjliggör för personalen att betala via passer-kort/tag. Det leder till väsentligt snabbare transaktioner, vilket innebär att tiden personalen behöver stå i kö minskar och tiden de kan sitta ner och koppla av ökar.
2. Se till att gästerna kan betala med förladdade kort. Alla betalande gäster i ett café i sjukhusmiljö är inte anställda. Men många är återkommande gäster, exempelvis patienter eller anhöriga. Låt dessa betala med förladdade kort som går att ladda via webb. Detta ökar genomströmningen och minskar kötiden. Mer tid för återhämtning, alltså, enligt samma logik som ovan.
3. Kortare köer leder till att de anställda inte behöver ge sig ut på gatan i jakt på en lunch, eller cafékopp. Tiden som sparas när transportmomentet skippas kan även det ägnas åt vila och återhämtning.
För information om vad Microdeb erbjuder på detta område
Läs vad Microdeb kan göra för just er
klicka på det område du är verksam inom
Näringsliv & organisation
Restaurang, event & catering
Regioner & sjukvård
Kommun, skola & äldrevård
[gravityform id="1" title="false" description="false" ajax="true"]