Strömbäcks Folkhögskola

 

 

 

 

 

 

Läs mer

 

 

Strax söder om Umeå ligger Strömbäck, en by som ofta förknippas med sin folkhögskola. På Strömbäcks folkhögskola studerar ungefär 165 personer, varav 70 av dem bor på skolans internat.

Ansvarig för skolans internat- och restaurangdel är Åsa Granath, sedan tio år tillbaka. Microdeb har intervjuat Åsa om betalningar i restaurangen på Strömbäcks.

Kan du berätta lite om restuarangverksamheten på Strömbäcks folkhögskola?

“Vi bedriver en mindre restaurang med uppskattningsvis 140 – 150 gäster om dagen. Måndag till fredag serveras frukost och lunch, måltider som ingår i hyran för de som bor på internatet.

Så de som bor här behöver alltså inte betala för dessa måltider vid varje enskilt tillfälle, men vi vill ha koll på vilka som ätit och inte. Därför är vi i behov av ett system där eleverna registrerar sina kort. Så att vi kan hålla koll”.

Nyfiken på hur Microdeb hjälper Strömbäcks att hålla koll?

“Dessutom är det så att den stora majoriteten av skolans elever inte bor på internatet. De kan använda sina kort till att ladda på pengar och betala för mat och fika på så sätt.”

Hur löste ni detta innan ni blev kunder till Microdeb?

“Tidigare gjorde vi våra egna kort som internateleverna fick visa upp i samband med att de skulle äta. Men då korten inte gick att ansluta till något system var det upp till oss i personalen att hålla koll på om en elev redan förbrukat sina måltider för dagen eller ej. Då det inte alltid vara så lätt blev resultatet att korten ibland lånades ut till kompisar och flera måltider inkasserades via samma kort. Nu har vi betydligt bättre koll och kan enkelt säkerställa att endast de som har rätt att äta äter”.

Och angående de som inte bor på skolan, hur gör ni där?

“Förut var det helt vanlig kontant- eller kortbetalning som gällde. Idag kan de elever som inte bor på internatet ladda korten som är kopplade till Microdebsystemet med pengar. Detsamma gäller personalen. De flesta transaktionerna hos oss är väldigt små, exempelvis en kopp kaffe för 13 kronor. Däremot är det ganska många betalningar. Folk vill ha sitt kaffe varje dag. Det betyder att det är ganska kostsamt för oss att ta betalt via vanliga bankomatkort, eftersom betalning via traditionella betalkort innebär en liten avgift vid varje transaktion. Att elever och personal laddar på sina kort och handlar så länge pengarna räcker är ett upplägg som passar mycket bättre hos oss”.

Så hur skulle du sammanfatta fördelarna med att vara kunder till Microdeb?

“Att vi kan ha bättre koll på att bara den som har rätt till ”kostnadsfri” frukost/lunch äter utan att betala. Och att vi slipper betala en avgift för varje korttransaktion. Men kanske framför allt att vi inte behöver hantera så mycket kontanter. Andra, större ställen kanske har någon som kan ordna hanteringen av kontanter åt dem. Men här får vi göra det själva. Och det slipper vi gärna”.

 

 

Läs vad Microdeb kan göra för just er

klicka på det område du är verksam inom

 

 

Näringsliv & organisation
– Enkel hantering, fler affärsmöjligheter
 
– Automatisera representationshantering
 
– Öka merförsäljning genom lojalitet
 
– Förbättra beställningsmöjligheter
 
 
 
 
 
 
 
 

Restaurang, event & catering
– Merförsäljning och ökad kundlojalitet
 
– Förskottsintäkter med presentkort
 
– Obemannade kassor för kortare köer
 
– Förenkla beställningsförfarande
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Landsting & sjukvård
– Förenkla köp & öka lönsamhet
 
– Minska köer i personalcafé-/restaurang
 
– Eliminera stress för sjukhuspersonal
 
– Minska antalet resurser
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommun, skola & äldrevård
– Eliminera kuponger & manuella listor
 
– Effektivisera fakturahantering
 
– Automatisera interna debiteringar
 
– Loggning av pedagogiska måltider