Presentkort – är det
värt det?
Läs mer
De flesta har troligen noterat att det blir allt vanligare att restauranger erbjuder sina gäster möjligheten att köpa presentkort. Ganska självklart, kan tyckas. I tider av ständigt ökande klimatmedvetenhet minskar vår benägenhet att ge varandra prylar i födelsedagspresent, julklapp eller vid andra tillfällen som av tradition innebär att gåvor delas ut.
Ett alternativ som istället blir alltmer populärt är att förunna varandra härliga upplevelser. Denna trend innebär förstås en god ekonomisk möjlighet för krögare och restauranger. Genom att erbjuda människor möjligheten att köpa och ge bort ett presentkort på en trevlig restaurang, istället för den där tröjan som tas emot med ett leende, och sen bara blir hängande i garderoben, kan restaurangerna öka sin lönsamhet märkbart.
Flera perspektiv bakom ökade intäkter
Alla kan nog räkna ut att ett presentkort genererar en intäkt för den som säljer det. Men presentkortförsäljning innebär omfattande intäktspotential, även bortom det uppenbara.
Exempelvis har det visat sig att ungefär 80 % av de som besöker en restaurang med ett sedan tidigare laddat presentkort handlar för en större summa än vad som finns att disponera via presentkortet. Dessa intäkter går man såklart bet på, om presentkort över huvud taget inte säljs.
Och om restaurangen använder sig av ett rimligt välfungerande presentkortssystem kan besökarna dela upp betalningar och använda presentkortet vid olika tillfällen – men också olika platser, i händelse av att restaurangen finns på flera adresser. Andreas Zetterdahl, grundare av Blackstone Steakhouse, vittnar om hur effektivt detta leder till att försäljningen och därmed intäkterna ökar.
Ytterligare fördelar med presentkort är såklart att man kan få besökare som, om det inte hade fått presentkortet till skänks, aldrig hade besökt restaurangen alls. Om den bestående känslan av besöket är positiv går det enkelt att föreställa sig att personen gärna återkommer till restaurangen.
Vilka är nackdelarna med presentkort?
När en restaurang beslutar sig för att börja sälja presentkort kan det vara förenat med en del utmaningar. Det vi i första hand tänker på är det administrativa merjobb som försäljning och inlösen av presentkort riskerar att resultera i. Att behöva lägga en massa tid på nytillkomna arbetsuppgifter leder som bekant till att andra uppgifter behöver prioriteras bort. Självklart finns det en risk att det som prioriteras bort till förmån för hantering av presentkort kostar pengar i paritet med inkomsterna presentkortsförsäljningen medför. Och vips, så var det ingen särskilt bra idé längre.
Om inte… Ja precis, självklart finns det flera fullgoda alternativ för den som önskar övervinna utmaningarna, och enkom åtnjuta fördelarna.
Det bästa alternativet är, som så ofta, att liera sig med en kompetent partner. En aktör som fogar över expertis på ett område där man själv saknar erfarenhet. För även om det såklart kostar en slant att ta del av andras expertis är det i det här sammanhanget inget annat än en investering, som på det stora hela leder till ökad lönsamhet och inte det motsatta. Vi på Microdeb är en aktör som gärna hjälper er att öka lönsamheten genom presentkortsförsäljning.
Information om vår presentkortslösning finns
Läs vad Microdeb kan göra för just er
klicka på det område du är verksam inom
Näringsliv & organisation
Restaurang, event & catering
Regioner & sjukvård
Kommun, skola & äldrevård
[gravityform id="1" title="false" description="false" ajax="true"]