Kontantfritt på Chalmers konferens och restauranger
Läs kundcase
Chalmers konferens och restaurang
På Chalmers i Göteborg har restaurangverksamheten nästan en miljon köpnotor om året. Kåren, som driver verksamheten, har total kontantfrihet som mål och man är på god väg – i restauranger, caféer, konferensanläggningar, catering, servicebutik, studentfestverksamhet och bokhandel betalar man nu med laddade kort eller bankkort.

Vi vill skapa mervärde och erbjuda den bästa servicen
Jesper Lundberg, VD för Chalmers Restaurang & Konferenser, har full koll på hur mycket kontanter faktiskt kostar och är den som varit drivande i utvecklingen. Han vet dessutom hur man knyter gäster till sig och skapar mervärde. Med en utvecklingsbenägenhet som aldrig slår av på takten är han hela tiden i färd med att uppfylla studentkårens, tillika ägarens, mål – att erbjuda den bästa servicen i Sverige för studenter. Totalt har de båda campusen 15 restauranger och caféer. Bara på Johanneberg serverar man hela 1 400 luncher varje dag.
Vår lösning
Chalmers finns på två stora campus, ett på Johanneberg i centrala stan och ett i IT-klustret på Lindholmen. Som studerande är man medlem i studentkåren. Kåren har över 10 000 medlemmar och varje person har ett kårkort knutet till Microdebs betallösning, som är det betalsystem man använder sig av inom Chalmers. Kortet laddas via webben eller terminal och också anställda och externa gäster har tillgång till laddningsbara kort. Hela 80 procent av studenterna använder kortet som betalmedel och förra året var omsättningen på laddade kort 25 miljoner kronor.
– Tack vare Microdebs betallösning och möjligheten att betala med laddade kort blir det mycket effektivt i kassalinjen, 90 procent av gästerna betalar genom att själva dra sitt kort i en obemannad terminal, förklarar Jesper Lundberg. Med tanke på att vi har nästan en miljon köpnotor per år så sparar vi mycket tid och pengar på att inte hantera kontanter.
Anpassad prissättning
För många företag och organisationer är hanteringen som följer med kontanter en mycket omfattande post och Jespers bild är att långt ifrån alla vet hur mycket det egentligen kostar. På just Chalmers sparar man årligen runt 150 000 kronor på att utesluta kontanter. Detta i form av bland annat administration, avstämning, växlingsavgifter och kostnad för värdetransporter. Men systemet med laddade kort för med sig mer än så.
– För att göra det enkelt för studenter, personal och externa gäster, erbjuder vi exempelvis rabatter som bara kan fås om man betalar med sitt kort. Vi har en prissättningspolicy med ganska låga priser och det innebär att de som inte betalar med laddat kort får betala mer, berättar Jesper. Tanken är att man ska ladda sitt kort, ex när studiemedel eller lön kommer, och sedan använda kortet för alla inköp under månaden.
Resultatet
– De som har hand om ekonomi och administration jublade, säger Jesper. Vi har frigjort mycket arbetstid men har valt att inte säga upp personal. Vi växer fort och behöver nu inte nyanställa så snabbt som vi annars hade varit tvungna till.
Vi öppnar ytterligare en restaurang
För det händer mycket. Kundunderlaget är så pass stort att man redan nu i vår öppnar ytterligare en restaurang på Campus Johanneberg, närmare bestämt i det som tidigare var Vasa Sjukhus kökslokaler. Här blir det plats för 170 gäster.
– Jag är nog både den jobbigaste och den bästa kunden Microdeb har haft, säger Jesper med ett skratt. Jag ser det lite som att jag driver utvecklingen framåt och Microdeb har varit otroligt flexibla och kundorienterade när det kommer till att göra systemanpassningar som möter upp våra behov. De har haft förmågan att tänka utanför boxen och därför har vi tillsammans kunnat nå mycket långt utvecklingsmässigt och affärsmässigt.
Helt klart är att utvecklingen inte stannar här. Chalmers och Microdeb lär fortsätta sitt samarbete och frågan är om inte Chalmers faktiskt är det man har som mål att vara – högskolan med den bästa studentservicen i Sverige.
Not: Chalmers Studentkår äger och driver restaurangbolaget Chalmers Konferens & Restauranger. Ledordet är studentvärde – allt man gör ska ge ett värde till medlemmarna i Chalmers studentkår och visionen är att erbjuda Sveriges bästa studentservice.
Bildkällor: Chalmers
[gravityform id="1" title="false" description="false" ajax="true"]