Restaurang Matminnen:
Snabb och enkel betallösning

 

 

Läs kundcase

 

 

Kundens utmaning

På restaurang Matminnen möter tradition innovation. Grundarna Patrik och Robert serverar drygt 200 gäster per lunch men ansvarar också för diverse andra events från uppdragsgivaren Semcon. Redan från starten av restaurangen var krögarna bestämda att inte hantera kontanter.

Denna lösning levererade vi till kunden

Microdebs betalsystem innebär möjlighet att använda ett laddbart virtuellt kort eller en QR-kod i mobilen.
Kortet laddas med valfri summa via webben alternativt i kassan på restaurangen. Laddningen kan ställas in så att kortet fylls på vid ett visst datum varje månad eller när summan på kortet understiger ett visst belopp.
Den nya QR-funktionen kan liknas vid att det laddningsbara kortet flyttar in i mobilen. Givetvis följer samma rabatter och förmåner med som man har med det fysiska kortet. Vid betalning laddar man hem aktuell kod till mobilen, håller sedan upp den framför en läsare i kassan och summan räknas av från beloppet på kortet.

Resultat

Semcons IT-avdelning var de första att prova QR-kodsbetalningen. Gensvaret var positivt och intresset stort. Idag är användarna betydligt fler och målet är att få också externa gäster att använda mobilen vid lunchköpet.

Dela i sociala medier

Dela i sociala medier