Lönsamheten inom landstingens måltidsverksamheter
Läs mer
Lönsamheten inom landstingens måltidsverksamheter
Flera av Sveriges landsting tampas med utmaningar när det kommer till lönsamhet inom måltidsverksamheter. En del landsting har större utmaningar än andra och allra störst är utmaningarna för de som använder sig av ineffektiva betallösningar i sina restaurang- och caféverksamheter.
I en tid där allt går snabbt, och i en bransch där alternativen är närmast obegripligt många kan lönsamhetssvårigheter uppstå i alla möjliga tänkbara sammanhang. Tidigare var valmöjligheterna färre, vilket innebar att patienter, anhöriga och sjukhusanställda tålmodigt väntade på sin tur i kön till, exempelvis ett sjukhuscafé. Men det var längesen nu. Vid lång kö och dåligt flyt går dagens konsumenter ut på gatan där det högst sannolikt erbjuds flera alternativ till maten som finns att köpa inne på sjukhuset. Och skulle det inte finnas går det ju utmärkt att beställa mat via mobilen.
De café- eller restaurangverksamheter som vill bli valda av konsumenterna behöver kunna erbjuda det konsumenterna vill ha, men på ett lönsamt sätt. Den som vistas i sjukhusmiljö är inte sällan sliten, trött eller hängig. Det innebär rimligtvis att det primära kravet är att det går snabbt och smidigt att få något att äta. Därmed är en långsam och ineffektiv betalsituation att betrakta som en garant för lönsamhetsbekymmer.
[gravityform id=”6″ title=”true” description=”true”]
Läs vad Microdeb kan göra för just er
klicka på det område du är verksam inom
Näringsliv & organisation
Restaurang, event & catering
Regioner & sjukvård
Kommun, skola & äldrevård
[gravityform id="1" title="false" description="false" ajax="true"]