Rätt betalmedel för rätt tillfälle.

 

 

Läs blogginlägg

 

 

Rätt betalmedel för rätt tillfälle.

Om någon hade ställt frågan: ”vilket betalmedel är egentligen bäst?”, för bara några år sedan – hade denne troligtvis mötts av häpnad. Om frågan överhuvudtaget hade besvarats är troligtvis ordet ”pengar” de svar frågeställaren haft att vänta. Även om det i sak stämmer även idag, lever vi nu i en tid där denna fråga knappast kan besvaras med ett enda ord.

Swish, kontokort, kreditkort (och allt mindre) kontanter är exempel på några betalmedel som alla har en naturlig plats i vårt samhälle. I takt med att alternativen blir fler ställs det ökade krav på reflektion för den som avser att sälja något. Vilket betalmedel är egentligen bäst? Vi på Microdeb hävdar bestämt att det inte finns ett generellt svar på den frågan. Vi menar istället att det är av yttersta vikt att fundera ordentligt över de betalmedel som finns – samt hur den egna säljsituationen ser ut.

Klicka nedan för att hitta den lösning som passar din verksamhet:

Kommun Näringsliv & organisation Landsting & sjukvård Restaurang, event & catering  

Vidare påstår vi att det finns goda skäl att tro att en genomtänkt betalsituation kommer att bli ett alltmer affärskritiskt område, för ett stort antal verksamheter, de kommande åren. Detta då det finns stora belopp att både tjäna och förlora beroende på vilken lösning som används.

Vinnarna blir de som bejakar förändring

Om exempelvis en klädbutik erbjuder Swish som primärt betalmedel talar mycket för att resultatet skulle bli stressade, obekväma kunder. Tidsåtgången för hanteringen av Swish skulle medföra ett sämre flyt, jämfört med betalning via kredit- och kontokort. Om vi istället tar en Food truck som exempel. Där är långa köer sällan en faktor, vilket betyder att Swish troligtvis är ett alldeles utmärkt alternativ. På samma sätt passar en obemannad kassaterminal med betalning via löneavdrag eller kontokort säkerligen mycket bättre på en lunchrestaurang än på en fine-dining-restaurang.

Sammanfattningsvis påstår vi alltså att de verksamheter som kommer att bli vinnare i detta hänseende, är de som bejakar förändring. Det kommer ständigt komma nya spännande alternativa betalmedel. Den verksamhet som önskar bli framgångsrik de kommande åren kommer därför ödmjukt behöva ställa sig frågan ”vilken lösning passar bäst för just vår verksamhet”, regelbundet. Inom de segment och de kunder vi arbetat med genom åren, så är det framförallt betalmedel i ett slutet betalsystem som vi ser är det mest effektiva. Exempel på det är ett löneavdragsköp med någon form av identifierare eller ett förladdat fysiskt/digitalt kundkort. De flesta av de kunder vi arbetar med har en restaurang eller café som är stängd för allmänheten eller ligger i ett företagskluster.

 

Dela i sociala medier

Dela i sociala medier