Lär känna Microdebs sälj- och marknadschef

 

 

Läs blogginlägg

 

 

Lär känna Microdebs Sälj- och marknadschef

Efter förra veckans uppskattade intervju med Microdebs produktchef vill vi nu fortsätta att fokusera på teamet bakom produkten. Denna veckan riktar vi vår uppmärksamhet mot en annan Stockholmsbaserad Microdebmedarbetare. Nämligen Niklas Karlsson, Sälj- och marknadschef.

Namn: Niklas Karlsson.

Ålder: 28 år.

Bor: Stockholm

Utbildning: Business Informatics på Mittuniversitet och Digital Marketing på Hyper Island. Samt diverse andra interna & externa kortare sälj- & projektledningsutbildningar. 

Gör: Sälj- & marknadschef på Microdeb.

 

Hur ser din yrkesmässiga bakgrund ut?

Efter ett tre år på Idrottsgymnasium började jag mitt första ”riktiga” jobb, på Scania. Via den vägen har jag sedan tagit mig till att under en kortare period arbeta på andra sidan jorden (Australien), för att sedan återvända till Scania och därefter börja jobba i IT-branschen som junior säljare. Jag har under resans gång försökt utveckla mig själv genom säljyrket fram till den roll jag har idag, med fokus på både sälj & marknad.

Hur skulle du beskriva din roll i dagsläget?

Först och främst skulle jag beskriva det som en väldigt rolig och spännande roll, eftersom jag får chansen att vara med att skapa den framtida rösten utåt för Microdeb. Det är dessutom riktigt spännande att i en tillväxtfas vara med och utveckla/leda arbetet på vår sälj- & marknadsavdelning. Min roll innebär även en hel del kundkontakt, där mina uppgifter går ut på att hjälpa Microdebs kunder att växa med vår lösning, sin affärsverksamhet och på så vis utveckla vår produkt till det bättre.

Hur kom det sig att du hamnade i betalbranschen?

Efter ett gäng år i den mer traditionella IT-branschen och mestadels arbeten i stora globala företag så kände jag mig redo för en ny utmaning. Jag ville in i ett mindre företag där man kunde påverka mer och vara med från början i en mer expansiv fas. Samt att jag ville vara i en bransch där det händer mycket nya saker. Därmed blev betalbranschen ett bra alternativ. Det är i min mening väldigt få branscher där det händer mer spännande saker än i  betalbranschen just nu.

Vilka är de 3 bästa sakerna med att arbeta på Microdeb?

Högt i tak – Jag anser att vi alltid har högt i tak i vårt företag. Ingen behöver vara rädd att uttrycka sin åsikt. Ju fler nya synvinklar & synsätt man delar med sig av, desto bättre förutsättningar skapar man för knivskarpa insikter och desto bättre genomförande av framtida actions.

Att vara en del av produkten – Att här arbetar vi inte bara åt företaget, utan vi anställda är företaget och en del av produkten i sin helhet som vi säljer.

Hög takt – Att vi har ett högt tempo och att alla kämpar stenhårt för att fortsätta utveckla sig själva, produkten och företaget.

Hur kom det sig att du valde att satsa på att arbeta med sälj & marknad?

Under de senaste åren har jag sett hur sälj & marknad mer och mer börjat bli ett inom B2B-försäljning, på samma sätt som det redan varit under många år inom B2C-försäljning. Utöver det har jag också utvecklat ett gediget intresse för att få samspelet mellan sälj och marknad att stämma. Något jag ser som ett måste för att på bästa och snabbaste sätt öka tillväxten. Så för mig har det bara känts helt självklart att fortsätta utvecklas och satsa på den här vägen.

Vilka trender ser du inom betalbranschen?

Den tydligaste trenden som jag ser är att fler och fler betaltillfällen går mot att bli kassörlösa. Det är något som pågått länge nu och fortsätter att växa. Det sker som sagt på många olika sätt genom webben i olika slag, telefonen, genom sociala kanaler och mer klassiska kassörlösa obemannade kassaterminaler. 

Hur tror du att betalbranschen ser ut om 5 år?

Haha det vet jag inte om jag vill avslöja. Jodå. Om 5 år så tror jag vi kommer se betallösningar som är mycket smartare än idag. Både genom machine learning & AI, där de kommer kunna ge företagarna mycket bättre insikter om sin kundbas och förutsättningar för att lyckas. Där prediktiva analyser av det säljande företagets behov kommer bli mer av en vardag och med stor sannolikhet vara en del av den proaktiva funktionen i en betallösning. Jag tror också att vi kommer se betallösningar som innefattar mer och mer att du inte behöver stå vid en bemannad eller obemannad kassa och betala. Den typen av införanden förändrar mycket i säljföretagens nuvarande struktur och logistik, vilket skall bli intressant att se hur man tacklar. Ett område som kommer lyftas mycket mer under de kommande åren är även att man kommer börjat ta tag i att automatisera & digitalisera mer av alla de interna debiteringar där ute som just nu fortfarande hanteras helt manuellt. Framförallt på kommunsidan där vi ser stora kostnadsbesparingar.

Var på marknaden tror du att Microdeb kommer befinna sig om 5 år?

Jag är övertygad om att, med det engagemang vi ser från våra medarbetare och kunder som tillsammans skapar Microdebs produkter, så kommer vi sakta men säkert börja befinna oss även längre söderut på den europeiska kartan.

 

 

Läs vad Microdeb kan göra för just er

klicka på det område du är verksam inom

 

Näringsliv & organisation
– Enkel hantering, fler affärsmöjligheter
 
– Automatisera representationshantering
 
– Öka merförsäljning genom lojalitet
 
– Förbättra beställningsmöjligheter
 
 
 
 
 
 
 
 

Restaurang, event & catering
– Merförsäljning och ökad kundlojalitet
 
– Förskottsintäkter med presentkort
 
– Obemannade kassor för kortare köer
 
– Förenkla beställningsförfarande
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Landsting & sjukvård
– Förenkla köp & öka lönsamhet
 
– Minska köer i personalcafé-/restaurang
 
– Eliminera stress för sjukhuspersonal
 
– Minska antalet resurser
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommun, skola & äldrevård
– Eliminera kuponger & manuella listor
 
– Effektivisera fakturahantering
 
– Automatisera interna debiteringar
 
– Loggning av pedagogiska måltider
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dela i sociala medier

Dela i sociala medier