Blackstone Steakhouse

 

 

 

 

 

 

Läs mer

 

 

Den rastlösa familjefadern Andreas Zetterdahl har varit verksam i restaurangbranschen i ungefär 25 år. Varav de senaste 20 som egenföretagare i flera olika former och sammanhang.

Andreas Zetterdahl

Andreas Zetterdahl

Trots att resultaten allt som oftast varit goda har en viss frustration alltid kommit smygandes efter ett tag, främst beroende på svårigheter i att ta koncepten vidare.

Just viljan att ta koncept vidare och skapa något stort var en viktig drivkraft bakom att Blackstone Steakhouse slog upp dörrarna till sin första restuarang, i Falun en majdag för drygt fyra år sedan. Kort därefter öppnades ännu en restaurang, i grannstaden Borlänge som liksom den första mottogs med stor entusiasm och glädje av besökarna.

Blackstone Steakhouse som idag drivs som franschisekedja, och snart finns på sju adresser i sex städer – sticker ut genom att tillaga och servera all sin mat på en 400 grader het lavasten. Denna nisch innebär dels en häftig och lite ovanlig upplevelse, men framförallt, poängterar Andreas Zetterdahl, leder det till att maten blir riktigt god.

Zetterdahl om presentkortsförsäljning

Sedan starten 2015, har en viktig källa till besökare och därmed inkomst utgjorts av att sälja presentkort. Här svarar Blackstone Steakhouses grundare Andreas Zetterdahl på några frågor om just presentkort.

Hur länge har Blackstone Steakhouse sålt presentkort?

Det har vi faktiskt gjort sedan dag ett. Från början skrev vi presentkorten för hand och sålde i restaurangen. Men det blev tidigt ohållbart. Inte minst eftersom vi ganska snabbt öppnade fler restauranger.

Hur löste ni det? Slutade ni sälja presentkort då?

Nej, utan då gav vi oss ut på jakt efter en leverantör som kunde erbjuda ett bra system för att hantera presentkorten. En stor och ganska jobbig utmaning var att kunderna inte hade koll på presentkortens utgångsdatum. Det gjorde att våra kunder ofta blev besvikna när vi tyvärr var tvungna att meddela dem att presentkorten inte gick att handla med. Därför är det så bra nu, att kunderna kan logga in och själva se både saldo och hur länge korten gäller.

Vad är egentligen fördelarna med att sälja presentkort i restaurangvärlden?

Det handlar ju om försäljning helt enkelt. Vi säljer faktiskt en jäkla massa presentkort. Det betyder ju att vi får besökare, som kanske inte hade kommit och besökt oss om de inte vore för att de hade fått ett presentkort som gåva. Om de får en trevlig upplevelse kommer de ofta tillbaka. Det är såklart riktigt bra för oss. Sen är det en stor fördel att vi får in pengar direkt när korten säljs.

Och sist men inte minst, varför ska man sälja presentkort via Microdeb?

För vår del handlar det om flera olika faktorer. Att användarna själva kan logga in och se saldo och hur länge korten gäller är som sagt en viktig del. En annan anledning är att vi vill kunna sälja presentkort i någon av våra restauranger, eller på nätet, som sen kan användas i olika Blackstonerestauranger vid olika tillfällen. Om en person hade ett presentkort på 1000 kronor men bara åt för 750 kronor blev det tidigare krångel för oss. Nu kan våra kunder dela betalningarna mellan olika platser och tidpunkter bäst de vill. Det ökar chansen att de besöker oss vid flera tillfällen med ett och samma presentkort, vilket brukar leda till ökad merförsäljning.

Starta dialog med Microdeb

Tror du att Microdeb kan skapa värde i din organisation? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

 

 

Läs vad Microdeb kan göra för just er

klicka på det område du är verksam inom

 

 

Näringsliv & organisation
– Enkel hantering, fler affärsmöjligheter
 
– Automatisera representationshantering
 
– Öka merförsäljning genom lojalitet
 
– Förbättra beställningsmöjligheter
 
 
 
 
 
 
 
 

Restaurang, event & catering
– Merförsäljning och ökad kundlojalitet
 
– Förskottsintäkter med presentkort
 
– Obemannade kassor för kortare köer
 
– Förenkla beställningsförfarande
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Landsting & sjukvård
– Förenkla köp & öka lönsamhet
 
– Minska köer i personalcafé-/restaurang
 
– Eliminera stress för sjukhuspersonal
 
– Minska antalet resurser
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommun, skola & äldrevård
– Eliminera kuponger & manuella listor
 
– Effektivisera fakturahantering
 
– Automatisera interna debiteringar
 
– Loggning av pedagogiska måltider